Ikona - Frederick Forsyth

31.10.2011 08:10

,, Rusko? To je velká země, ale pro mě nepříliš oblíbená."

- Jason Monk

Musím říct, že jsem nečekal, že mě tak opravdu hrozně chytne kniha Ikona. Byl jsem překvapen ale ačkoli máte prohlédnuté veškeré postavy - tzn. nikdo vás nepřekvapí zradou a nějakým jiným chováním, pořád to na napínavosti neubírá. Kolikrát se modlíte, aby to už skončilo, aby vás ten zatracenej sir Frederick netahal za nos, ale nakonec vás udeří takovým šokem, že se vzpamatováváte ještě hodně dlouho. Ikona je perfektní a nemouhu si ji vynachválit, navíc pro člověka, jako jsem já nebo Vy - což znamená: fanoušek sci-fi, fantasy a podobných žánrů - se to do vás vpije úplně jinak. Například, nevnímáte to vůbec jako dospělý, ale opravdu nesnášíte toho zatracenýho plukovníka Anatolije Grišina a smějete se hlasitě roztřesenému záporákovi, co se snaží zuby nehty dostat na prezidentský post Ruska. Jenže! A je tu to naše oblíbené JENŽE! V cestě mu bohužel stojí špión kontrarozvědné zpravodajské služby a snaží se mu překazit veškeré plány ač přísahal, že se do té země už nikdy nevrátí. Jason Monk, to je onen špión a hlavní hrdina celé knihy. Musím říct, že je to typický američan - vtipný, sympatický a s americkým úsměvem od ucha k uchu a opravdu není možné, aby si ho nikdo neoblíbil nebo nezamiloval. V knize (která má okolo 500 stránek), sledujete jeho postupy a vývoj v kontrarozvědce a jaký byl jeho důvod tuto službu na dobro opustit a vyhýbat se Rusku rybařením na své oblíbené lodi jménem Zrzka. Nebudu vám prozrazovat, co se stalo, jen to, že oblíbenou činností bylo před pádem komunismu v SSR házet nespokojené důstojníky, vojáky, špióny a správce ve službách KGB, na špek - což znamená hovorově: někoho přetáhnout na druhou stranu. A přesně to se Jasonovi u pěti lidí povedlo (doufám, že jsem to číslo teď nepokazil) a kromě cenných informací získal i důvěrné přátele, bohužel ve chvíli kdy přicházel na scénu mladší plukovník Anatolij Grišin - který v budoucnu slouží budoucímu tyranskému prezidentovi Igoru Komarovovi.

 

Ve shrnu: Kniha to je úžasná, překvapivá s nečekanými zvraty a jakýmsi úzkostným způsobem popisování zapeklitých situací díky němž se na to čtenář opravdu zoufale a bezmocně dívá a nemůže v ničem pomoct a ničemu zabránit. Zároveň je kniha dost odborná a vysvětluje podrobné rozdíly mezi kontrarozvědkou a rozvědkou, popisuje služby v armádě, postupy u špiónských akcí, včetně likvidování něčí osoby aniž by danou osobu museli zabít. Je sice fakt, že by vás sir Frederick mohl více překvapit charakterem postav ale ruku na srdce - Mě osobně už taky nebaví ty tajuplné postavy z nichž se nečekaně vážně stanou dobráci anebo naopak.

Zkrátka nic mi nevadí a kdyby vadilo, byl bych za tupce, co likviduje dílo tak zkušeného spisovatele. :)